Richard Weatherburn
Jako podróżujący w XXI
wieku, zaczęliśmy spodziewać się większej wygody, co wynika z naszych
doświadczeń związanych z podróżowaniem, szczególnie w odniesieniu do udogodnień
zapewnianych przez technologię. Niezależnie od tego, czy oznacza to osobisty
dostęp do Internetu za pośrednictwem naszych smartfonów, natychmiastowe opcje
rozrywki na pokładzie, takie jak telewizja czy filmy, czy też aktualne
informacje turystyczne - zapotrzebowanie na transport publiczny w celu świadczenia
tych usług stale wzrasta. Udogodnienia te nie są już luksusami, stały się
potrzebami. Jeśli chodzi o podróże pociągami, autobusami lub autokarami,
wszystkie te wymagania mogą być teraz spełnione dzięki wprowadzeniu szybkiej bezprzewodowej komunikacji znanej jako długoterminowa ewolucja, czyli LTE.
Dzisiaj łączność LTE
stała się nowoczesnym standardem dla połączeń bezprzewodowych. LTE znacznie
zwiększyło wydajność sieci 3G i zrobiło to, poprawiając sposób przesyłania
informacji bezprzewodowych.
LTE wykorzystuje dwa
różne typy interfejsów powietrznych (łącza radiowe) - jeden dla łącza z ziemią –
downlink (od routera do urządzenia) i jeden dla łącza odwrotnego - uplink (z
urządzenia na router). Proces ten wymaga technologii znanej jako MIMO lub
"Multiple Input, Multiple Output". W praktyce stosuje się dwa lub
więcej interfejsów (np. anteny) w celu zmniejszenia opóźnień i zwiększania
prędkości w danym kanale. Korzystając z różnych typów interfejsów dla łącza
downlink i uplink, LTE ułatwia połączenie bezprzewodowe w najbardziej optymalny
sposób. Rezultatem jest gwałtowny wzrost przepustowości i ogólna szybkość
połączenia.
Choć może się wydawać, że
przyjęcie tej technologii bezprzewodowej w branży transportowej zrodziło się z
potrzeb konsumentów, operatorzy kolejowi, autobusowi i autokary wdrażają sieci
LTE, aby usprawnić również swoje własne procesy.
3 główne zalety wzmocnionego LTE dla operatorów
Oto trzy główne sposoby,
w jakie operatorzy transportu widzą korzyści ze stabilnego LTE:
1. Lepsze zarządzanie zasobami jest możliwe dzięki funkcjom sieci
bezprzewodowych, umożliwiając operatorom zdalne sprawdzanie i zarządzanie
warunkami panującymi w pojazdach. Zwykle zużycie energii jest jednym z głównych
kosztów zmiennych, na które może wpływać indywidualny operator kolejowy. Aby
uniknąć przekroczenia budżetu dostaw energii elektrycznej i poniesienia opłat
składek od dostawcy energii, operator może korzystać z systemu bezprzewodowego
(połączonego za pośrednictwem LTE) do prognozowania i zarządzania zużyciem
energii. Na przykład, jeśli wiadomo, że pociąg towarowy działa w danym
regionie, pociągi pasażerskie w sieci można poinstruować, aby zmniejszały
zużycie energii do czasu przejazdu pociągu towarowego przez ten obszar.
Zapewnia to, że maksymalny budżet na energię nie zostanie przekroczony.
2. Scentralizowane monitorowanie umożliwia dostęp do całej sieci
pojazdów. Wcześniej wiele urządzeń i protokołów sieci transportowej było
niezgodnych, a systemy nie mogły być ze sobą połączone w celu uzyskania jednej
zintegrowanej sieci. Dzięki dzisiejszej przemysłowej sieci Ethernet i
bezprzewodowej łączności LTE, autobusy i autokary są obecnie częścią
zintegrowanej przemysłowej sieci Ethernet. Umożliwia to działanie zdalnych
systemów diagnostycznych i kontrolnych. Te systemy diagnostyczne mogą teraz
zgłaszać się do magazynów przed przybyciem autobusów lub pociągów, więc jeśli
wymagana jest konserwacja, części i narzędzia można wcześniej zorganizować.
3. Udoskonalona funkcjonalność jest teraz możliwa dzięki ulepszonym
procesom rezerwacji miejsc i sprzedaży biletów, które można zrealizować poprzez
łączność LTE z informacjami o podróży w czasie rzeczywistym. Teraz, gdy kanały
wideo mogą być transmitowane na żywo do scentralizowanego pokoju kontrolnego,
znacznie zwiększa się zastosowanie wideo monitoringu. Pasażerowie mogą czuć się
bardziej swobodnie, a operatorzy pojazdów mają teraz możliwość natychmiastowego
przeglądania samochodów i wagonów, dostarczając im historycznych danych na
temat tego, które pojazdy są najczęściej używane.
Kluczowe kwestie dotyczące wykorzystania LTE w
sieciach transportowych
Aby zastosować tę
technologię w publicznych pojazdach pasażerskich, urządzenie LTE musi być
"odporne" - co oznacza, że musi spełniać dodatkowe wymagania ponad
standardowe komercyjne urządzenia LTE.
Gdy stosujesz tę
technologię w swojej sieci transportowej, oto kilka kluczowych kwestii do
zrozumienia:
· Trudne warunki środowiskowe występujące w autobusach, autokarach i pociągach
muszą być brane pod uwagę przed instalacją urządzeń LTE i podczas ich instalacji.
Te produkty bezprzewodowe muszą być wystarczająco trwałe, aby wytrzymać wahania
temperatury między -40 ° C do +70 ° C, a także potencjalne narażenie na
działanie elementów i ciągłe wibracje.
· Bezpieczeństwo odgrywa
ważną rolę w poprawie doświadczeń z podróży pasażerów i operatorów. Tak jak
przy wprowadzaniu dowolnej sieci bezprzewodowej, te nowe sieci transportowe
muszą zawierać środki chroniące przed cyberatakami i zabezpieczające całą sieć
pojazdu.
· Przestoje i opóźnienia nie tylko kosztują, ale negatywnie wpływają na
zadowolenie klienta. Jak wspomniano wcześniej, klienci oczekują pewnego poziomu
wygody w swoich podróżach - i tak jak w przypadku połączenia internetowego w
domu, będą chcieli odzyskać je z powrotem i to szybko. Redundancja może
znacznie poprawić niezawodność i jakość połączeń bezprzewodowych.
· Przyszłościowa kompatybilność to coś, co pozwoli skutecznym branżom i firmom wyjść
na prowadzenie. Ponieważ technologia szybko się rozwija, sieci muszą być w
stanie dostosować się, aby dopasowywać się do nadchodzących trendów w branży
transportowej.
Przyszłość innowacji w
branży transportowej wydaje się być nierozerwalnie związana z przyszłością
technologii bezprzewodowej. Tak długo, jak klienci będą polegać na tej samej
technologii, aby ich podróże były wygodniejsze, będą oni coraz bardziej
naciskać na branżę, aby dostosowywała się do ich potrzeb. Jednak branża
transportowa nie będzie posuwać się naprzód, mając na uwadze tylko konsumentów.
Technologie LTE i wzmocniona łączność bezprzewodowa oferują operatorom jeszcze
więcej korzyści - i podobnie jak my, jako konsumenci, myślimy o naszych
smartfonach, przyszli operatorzy z pewnością zastanawiają się, jak żyli bez
korzyści z wytrzymałej technologii LTE.
Czy chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniach wzmocnionego
LTE dla systemów kolejowych? Koniecznie przeczytaj darmowy raport Beldena
"Bezprzewodowa technologia przemysłowa dla systemów kolejowych" (w języku angielskim).
Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości czy uwagi, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 16:00.
Tel: +48 32 256 25 33
E-mail: info@pf-electronic.pl
Komentarze
Prześlij komentarz