Richard Weatherburn
Podobnie jak w innych środowiskach
przemysłowych, przemysł transportu kolejowego jest znacząco przekształcany
przez technologie cyfrowe i pojawienie się Industrial Internet of Things - lub
jak moi koledzy w tej branży często się do niego odwołują, Railway Internet of
Things. Podobnie jak operatorzy sieci w branżach takich jak produkcja czy w
zakładach użyteczności publicznej, wykorzystują oni możliwości „Big Data” do
zwiększenia produktywności - w tym przypadku przekazywania ważnych celów,
takich jak zapewnienie, żeby pociągi docierały na czas, uczynienie ich
bezpieczniejszymi oraz optymalizacja zasobów konserwacyjnych.
I być może
najbardziej widoczni i ważni dla opinii publicznej, operatorzy kolejowi
wprowadzają technologie sieciowe, aby poprawić doświadczenia pasażerów i
zwiększyć ich liczbę. Wszystko to powoduje ogromny wzrost zapotrzebowania
na przepustowość w całym systemie, przy użyciu zarówno przewodowych, jak i
wielu zaawansowanych technologii bezprzewodowych. Jako dostawca kabli,
rozwiązań komunikacyjnych, zaawansowanych przełączników, rozwiązań w zakresie
bezpieczeństwa cybernetycznego oraz innych produktów i ekspertyz pomagających
napędzać te trendy, Belden i jego spółki zależne biorą udział w tej transformacji. Oto
kilka apektów, które dostrzegamy.
Najlepsze doświadczenie w transporcie
kolejowym
Zauważamy ciągły postęp w kierunku
większej suburbanizacji, gdzie coraz więcej osób codziennie pracuje lub bierze
udział w wydarzeniach w centralnych częściach miasta, ale postanawia
żyć dalej i dalej od centrum w stale rozwijających się społecznościach
podmiejskich. Oznacza to, że coraz więcej osób musi podróżować tam i z
powrotem, a sytuacja na drogach prowadzących do wielu dużych miast - zwłaszcza
w godzinach szczytu - staje się coraz bardziej nieprzewidywalna. Metropolitalne
linie kolejowe w wielu obszarach próbują przekonać tych klientów do ponownego
rozważenia swoich wyborów transportowych. Wiele z ich działań jest
związanych z infrastrukturą fizyczną, takich jak budowanie nowych stacji coraz
dalej od centrum i zwiększanie pojemności parkingów.
Ponieważ operatorzy pracują nad tym, aby
transport kolejowy był bardziej produktywny i wygodny dla osób dojeżdżających
do pracy, a także dla pasażerów regionalnych, technologie sieciowe odgrywają
widoczną i istotną rolę. Na przykład koleje lokalne i regionalne
wykorzystują komunikację Ethernet do rozpowszechniania informacji o pociągach w
czasie rzeczywistym, takich jak niezwykle dokładne czasy przyjazdu na obu
końcach. Inwestują również w solidny dostęp do sieci Wi-Fi, który jest
przyjazny dla przepustowości i stabilny w trakcie podróży - nawet w godzinach
szczytu dostępu. Obejmuje to tunele metra i pociągi dalekobieżne, które
często kursują przez odległe obszary, umożliwiając pasażerom niezawodne
komunikowanie się z biurem, pracę online, granie w gry, uzyskiwanie dostępu do
mediów społecznościowych, a nawet przesyłanie strumieniowo filmów. W szczególności
dla podróżujących w regionie dostępność Wi-Fi jest wysoce
pożądana, ponieważ umożliwia wiarygodne potwierdzenie planów na następny etap
podróży, takich jak zorganizowanie przejazdu lub odebranie taksówki lub
sprawdzenie statusu lotu samolotem.
Bezpieczeństwo transportu kolejowego jest
priorytetem
Podobnie jak w innych branżach,
zaawansowane technologie sieciowe pomagają przemysłowi kolejowemu poprawić
bezpieczeństwo każdego interesariusza. Na przykład
zaawansowane systemy sygnalizacji liniowej komunikują
informacje nt. ruchu w czasie rzeczywistym, pomagając pociągom odpowiednio
reagować na zatrzymane samochody, złe warunki na torze i inne
zagrożenia. Pociągi nie tylko komunikują się z centralną lokalizacją, ale
także między sobą.
Korzyści z transportu kolejowego obejmują:
·
Umożliwienie samochodom bezpiecznego poruszania się na bliższych
dystansach,
·
Zwiększenie ładowności
·
Szybszy czas podróży
Ponadto technologie sieciowe zwiększyły
skuteczność nadzoru wideo w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów i
personelu. Przesyłanie danych na żywo z pojazdu w ruchu zawsze stanowiło
wyzwanie techniczne. O ile wcześniej wideo mogło zostać zarchiwizowane w
pociągu i później przeanalizowane w razie potrzeby, teraz Ethernet umożliwia
przesyłanie go na żywo w czasie rzeczywistym do centralnej lokalizacji z niemal
każdej odległości lub obszaru. Pozwala to personelowi medycznemu i organom
ścigania widzieć wydarzenia, które się rozwijają, i być w stanie szybciej i
odpowiednio reagować na każdą sytuację.
Jako pasażer doceniam fakt, że branża
kolejowa ogólnie jest bardzo bezpieczna i nieskłonna do ryzyka. Ich
polityka utrzymania wysokiego priorytetu dla każdej transmisji związanej z
bezpieczeństwem tradycyjnie wymagała, aby linie budowały dwa równoległe systemy
- jeden dla ważnych, ale nie pilnych komunikacji, takich jak dane dotyczące
konserwacji i rozrywki dla pasażerów, a drugi dla pilnych informacji
dotyczących bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym. Zapewniłoby to, że
transmisja danych o zbliżającej się przeszkodzie na torze nie zostanie
spowolniona przez przesłanie czyjegoś filmu na YouTube. Teraz, wraz z
pojawieniem się Time-Sensitive Networking (TSN), technologii opartej na sieci
Ethernet, która oferuje możliwość automatycznego ustalania priorytetów
transmisji, istnieje nadzieja na ogromne oszczędności, ponieważ operatorzy mogą
korzystać z jednej sieci do wszystkiego, zachowując optymalne bezpieczeństwo i
maksymalną przepustowość.
Postępy w dziedzinie bezpieczeństwa
transportu kolejowego
Podobnie jak w fabryce, cyfryzacja pozwala
przemysłowi kolejowemu być znacznie bardziej efektywnym w swoich
przewidywalnych działaniach konserwacyjnych, czyli gromadzeniu
i analizowaniu danych w celu określenia, kiedy dany
system lub zasób może zawieść. Rzeczywiście, czujniki wysyłają
informacje o wszystkim z powrotem do centralnej lokalizacji, od poziomów wody w
toaletach po prędkość, z jaką działają drzwi. Na przykład mogą porównać
dokładny czas potrzebny do otwarcia i zamknięcia automatycznych drzwi
pasażerskich. Jeśli wzrośnie o określoną wartość, mogą wysłać technika do
sprawdzenia sytuacji na miejscu.
Wreszcie, podobnie jak w wielu
środowiskach przemysłowych, wraz ze wzrostem łączności zwiększają się także luki
w zabezpieczeniach, ponieważ wcześniej zamknięte systemy są teraz otwarte na
publiczny Internet. Podobnie jak inne branże, przemysł kolejowy powoli
zdaje sobie sprawę, jak podatny może być. Staje się proaktywny, podejmując
kroki w celu ochrony swoich sieci przed hakerami, złośliwym oprogramowaniem, a
nawet błędami użytkowników. Te cyberzagrożenia mogą negatywnie wpłynąć na
transport kolejowy w następujący sposób:
·
Ruch pociągów
·
Informacje dla pasażerów
·
Lokalizacja pociągu
·
Wi-Fi dla pasażerów i ich komfort
·
Bilety
·
Bezpieczeństwo
·
Inne systemy zależne od łączności
Obowiązują tu
również wszystkie techniki bezpieczeństwa cybernetycznego takie jak w
fabryce - oddzielanie stref za pomocą firewalli, monitorowanie aktywności
sieci, inwentaryzacja i aktualizowanie oprogramowania układowego i poprawek na
wszystkich zasobach, dotrzymywanie kroku wszystkim znanym lukom i tak
dalej. A przyszłość przyniesie jeszcze więcej, ponieważ technologie
łączności nadal się rozwijają. Ciekawym
pomysłem, który zyskał szeroki poparcie, jest inteligentne szkło, które może
przekazywać komunikaty reklamowe, gdy przechodzi przez stacje i miasta -
zasilane przez programowanie z centralnej lokalizacji za pośrednictwem łączy
Ethernet.A na pewno pomysłów będzie jeszcze więcej, ponieważ technologie
otwierają nowe możliwości dla wzrostu produktywności i oszczędności
kosztów.
Słyszałeś lub widziałeś coś ciekawego na
ten temat? Zapraszam do dzielenia się informacjami!
Jeśli masz jakiekolwiek
pytania, wątpliwości czy uwagi, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy do
dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00.
Tel: +48 32 256 25 33
E-mail: info@pf-electronic.pl
Komentarze
Prześlij komentarz