Przejdź do głównej zawartości

Trendy w transporcie kolejowym

Richard Weatherburn

Podobnie jak w innych środowiskach przemysłowych, przemysł transportu kolejowego jest znacząco przekształcany przez technologie cyfrowe i pojawienie się Industrial Internet of Things - lub jak moi koledzy w tej branży często się do niego odwołują, Railway Internet of Things. Podobnie jak operatorzy sieci w branżach takich jak produkcja czy w zakładach użyteczności publicznej, wykorzystują oni możliwości „Big Data” do zwiększenia produktywności - w tym przypadku przekazywania ważnych celów, takich jak zapewnienie, żeby pociągi docierały na czas, uczynienie ich bezpieczniejszymi oraz optymalizacja zasobów konserwacyjnych. 


I być może najbardziej widoczni i ważni dla opinii publicznej, operatorzy kolejowi wprowadzają technologie sieciowe, aby poprawić doświadczenia pasażerów i zwiększyć ich liczbę. Wszystko to powoduje ogromny wzrost zapotrzebowania na przepustowość w całym systemie, przy użyciu zarówno przewodowych, jak i wielu zaawansowanych technologii bezprzewodowych. Jako dostawca kabli, rozwiązań komunikacyjnych, zaawansowanych przełączników, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego oraz innych produktów i ekspertyz pomagających napędzać te trendy, Belden i jego spółki zależne biorą udział w tej transformacji. Oto kilka apektów, które dostrzegamy.

Najlepsze doświadczenie w transporcie kolejowym
Zauważamy ciągły postęp w kierunku większej suburbanizacji, gdzie coraz więcej osób codziennie pracuje lub bierze udział w wydarzeniach w centralnych częściach miasta, ale postanawia żyć dalej i dalej od centrum w stale rozwijających się społecznościach podmiejskich. Oznacza to, że coraz więcej osób musi podróżować tam i z powrotem, a sytuacja na drogach prowadzących do wielu dużych miast - zwłaszcza w godzinach szczytu - staje się coraz bardziej nieprzewidywalna. Metropolitalne linie kolejowe w wielu obszarach próbują przekonać tych klientów do ponownego rozważenia swoich wyborów transportowych. Wiele z ich działań jest związanych z infrastrukturą fizyczną, takich jak budowanie nowych stacji coraz dalej od centrum i zwiększanie pojemności parkingów.

Ponieważ operatorzy pracują nad tym, aby transport kolejowy był bardziej produktywny i wygodny dla osób dojeżdżających do pracy, a także dla pasażerów regionalnych, technologie sieciowe odgrywają widoczną i istotną rolę. Na przykład koleje lokalne i regionalne wykorzystują komunikację Ethernet do rozpowszechniania informacji o pociągach w czasie rzeczywistym, takich jak niezwykle dokładne czasy przyjazdu na obu końcach. Inwestują również w solidny dostęp do sieci Wi-Fi, który jest przyjazny dla przepustowości i stabilny w trakcie podróży - nawet w godzinach szczytu dostępu. Obejmuje to tunele metra i pociągi dalekobieżne, które często kursują przez odległe obszary, umożliwiając pasażerom niezawodne komunikowanie się z biurem, pracę online, granie w gry, uzyskiwanie dostępu do mediów społecznościowych, a nawet przesyłanie strumieniowo filmów. W szczególności dla podróżujących w regionie dostępność Wi-Fi jest wysoce pożądana, ponieważ umożliwia wiarygodne potwierdzenie planów na następny etap podróży, takich jak zorganizowanie przejazdu lub odebranie taksówki lub sprawdzenie statusu lotu samolotem.

Bezpieczeństwo transportu kolejowego jest priorytetem
Podobnie jak w innych branżach, zaawansowane technologie sieciowe pomagają przemysłowi kolejowemu poprawić bezpieczeństwo każdego interesariusza. Na przykład zaawansowane systemy sygnalizacji liniowej komunikują informacje nt. ruchu w czasie rzeczywistym, pomagając pociągom odpowiednio reagować na zatrzymane samochody, złe warunki na torze i inne zagrożenia. Pociągi nie tylko komunikują się z centralną lokalizacją, ale także między sobą.

Korzyści z transportu kolejowego obejmują:
·   Umożliwienie samochodom bezpiecznego poruszania się na bliższych dystansach,
·   Zwiększenie ładowności
·   Szybszy czas podróży


Ponadto technologie sieciowe zwiększyły skuteczność nadzoru wideo w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów i personelu. Przesyłanie danych na żywo z pojazdu w ruchu zawsze stanowiło wyzwanie techniczne. O ile wcześniej wideo mogło zostać zarchiwizowane w pociągu i później przeanalizowane w razie potrzeby, teraz Ethernet umożliwia przesyłanie go na żywo w czasie rzeczywistym do centralnej lokalizacji z niemal każdej odległości lub obszaru. Pozwala to personelowi medycznemu i organom ścigania widzieć wydarzenia, które się rozwijają, i być w stanie szybciej i odpowiednio reagować na każdą sytuację.

Jako pasażer doceniam fakt, że branża kolejowa ogólnie jest bardzo bezpieczna i nieskłonna do ryzyka. Ich polityka utrzymania wysokiego priorytetu dla każdej transmisji związanej z bezpieczeństwem tradycyjnie wymagała, aby linie budowały dwa równoległe systemy - jeden dla ważnych, ale nie pilnych komunikacji, takich jak dane dotyczące konserwacji i rozrywki dla pasażerów, a drugi dla pilnych informacji dotyczących bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym. Zapewniłoby to, że transmisja danych o zbliżającej się przeszkodzie na torze nie zostanie spowolniona przez przesłanie czyjegoś filmu na YouTube. Teraz, wraz z pojawieniem się Time-Sensitive Networking (TSN), technologii opartej na sieci Ethernet, która oferuje możliwość automatycznego ustalania priorytetów transmisji, istnieje nadzieja na ogromne oszczędności, ponieważ operatorzy mogą korzystać z jednej sieci do wszystkiego, zachowując optymalne bezpieczeństwo i maksymalną przepustowość.

Postępy w dziedzinie bezpieczeństwa transportu kolejowego
Podobnie jak w fabryce, cyfryzacja pozwala przemysłowi kolejowemu być znacznie bardziej efektywnym w swoich przewidywalnych działaniach konserwacyjnych, czyli gromadzeniu i analizowaniu danych w celu określenia, kiedy dany system lub zasób może zawieść. Rzeczywiście, czujniki wysyłają informacje o wszystkim z powrotem do centralnej lokalizacji, od poziomów wody w toaletach po prędkość, z jaką działają drzwi. Na przykład mogą porównać dokładny czas potrzebny do otwarcia i zamknięcia automatycznych drzwi pasażerskich. Jeśli wzrośnie o określoną wartość, mogą wysłać technika do sprawdzenia sytuacji na miejscu.


Wreszcie, podobnie jak w wielu środowiskach przemysłowych, wraz ze wzrostem łączności zwiększają się także luki w zabezpieczeniach, ponieważ wcześniej zamknięte systemy są teraz otwarte na publiczny Internet. Podobnie jak inne branże, przemysł kolejowy powoli zdaje sobie sprawę, jak podatny może być. Staje się proaktywny, podejmując kroki w celu ochrony swoich sieci przed hakerami, złośliwym oprogramowaniem, a nawet błędami użytkowników. Te cyberzagrożenia mogą negatywnie wpłynąć na transport kolejowy w następujący sposób:
·   Ruch pociągów
·   Informacje dla pasażerów
·   Lokalizacja pociągu
·   Wi-Fi dla pasażerów i ich komfort
·   Bilety
·   Bezpieczeństwo
·   Inne systemy zależne od łączności

Obowiązują tu również wszystkie techniki bezpieczeństwa cybernetycznego takie jak w fabryce - oddzielanie stref za pomocą firewalli, monitorowanie aktywności sieci, inwentaryzacja i aktualizowanie oprogramowania układowego i poprawek na wszystkich zasobach, dotrzymywanie kroku wszystkim znanym lukom i tak dalej. A przyszłość przyniesie jeszcze więcej, ponieważ technologie łączności nadal się rozwijają. Ciekawym pomysłem, który zyskał szeroki poparcie, jest inteligentne szkło, które może przekazywać komunikaty reklamowe, gdy przechodzi przez stacje i miasta - zasilane przez programowanie z centralnej lokalizacji za pośrednictwem łączy Ethernet.A na pewno pomysłów będzie jeszcze więcej, ponieważ technologie otwierają nowe możliwości dla wzrostu produktywności i oszczędności kosztów. 

Słyszałeś lub widziałeś coś ciekawego na ten temat? Zapraszam do dzielenia się informacjami!

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości czy uwagi, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00.
Tel: +48 32 256 25 33
E-mail: info@pf-electronic.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MPLS-TP: MPLS wychodzi naprzeciw Twoim oczekiwaniom

Howard Linton W ostatnich latach wielu przemysłowych użytkowników sieci szkieletowej znalazło się w sytuacji bez wyjścia. Dobrze znane sieci SONET i SDH z komutacją łączy, z których korzystają od dziesięcioleci, gwałtownie przestają nadążać z zaspokajaniem rosnącego zapotrzebowania na wideo, dane i inne zastosowania wymagające dużej przepustowości. Jednak najczęstszą praktyczną alternatywą - dla wielu, IP/MPLS - jest protokół wyraźnie przeznaczony dla bardziej złożonych operatorów sieci. Okazuje się, że jest to zbyt kosztowne, skomplikowane i mało funkcjonalne dla konkretnych potrzeb przedsiębiorstw użyteczności publicznej, transportu, rurociągów i innych użytkowników przemysłowych działających we własnej sieci szkieletowej. No cóż, są też dobre wieści, ponieważ na szczęście istnieje mniej znany aspekt MPLS, który jest faktycznie przeznaczony do zaspokojenia potrzeb tej dużej bazy użytkowników. Nazywa się MultiProtocol Label Switching-Transport Profile lub MPLS-TP i może po

Nowa parametryzacja - „IO-Link bez skomplikowanej części”

Artjom Bil Co to jest IO-Link? Technologia IO-Link, oparta na standardzie IEC 61131-9 dla sterowników programowalnych, umożliwia komunikację między inteligentnymi czujnikami, siłownikami i sterownikami PLC wszelkiego rodzaju. Odegrała ważną rolę w praktycznym gromadzeniu i monitorowaniu danych produkcyjnych. Ten nieoceniony przepływ informacji daje producentom możliwość ciągłego dostrajania swojej działalności, optymalizacji jakości i wydajności oraz minimalizacji przestojów. Jako taka jest podstawową potrzebą komunikacji na poziomie lokalnym i umożliwia przejrzystość danych w ramach Przemysłowego Internetu Rzeczy . Można by pomyśleć, że operatorzy przemysłowi pokochaliby technologię IO-Link . Niestety, w rzeczywistości jest to stosunek miłość/nienawiść. Wielu użytkowników uważa, że ​​technologia IO-Link jest świetna, dopóki nie będą musieli zarządzać bibliotekami parametrów urządzeń IO-Link w sieci. Może to stać się bardzo skomplikowane, a użytkownicy lub nabywcy zb

Ethernet przemysłowy a zwykły Ethernet: dlaczego to ma znaczenie?

Sylvia Feng Środowiska przemysłowe są trudne. Mówię o oleju, kurzu, wodzie i wysokich temperaturach. Środowisko, w którym działa wiele obiektów przemysłowych, znacznie różni się od budynku biurowego lub sklepu detalicznego. Mimo to oczekuje się, że wiele (pozornie) podstawowych funkcji będzie działać płynnie, pomimo tych warunków. Fabryki muszą mieć możliwość przesyłania danych z jednej maszyny do drugiej i muszą mieć możliwość polegania na kablu, aby działał w ekstremalnych warunkach. Jednym z obszarów, który może wywrzeć niesamowity wpływ na producentów, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie, jest niezawodność, bezpieczeństwo i siła ich kabla sieciowego. Po prostu użycie dowolnego kabla Ethernet nie będzie działać. Zwykłe urządzenia, które mogą działać dobrze w warunkach biurowych z kontrolowaną temperaturą, nie wytrzymają ekstremów środowiska przemysłowego. Oto świetna analogia: jak niedorzeczne byłoby umieścić pingwina na pustyni? Wszyscy wiemy, że pingwiny nie