Przejdź do głównej zawartości

Single Pair Ethernet idzie naprzód

Uwe Widmann

Jak sama nazwa wskazuje, Single Pair Ethernet (SPE) wykorzystuje tylko jedną parę przewodów do przesyłania danych, w przeciwieństwie do dwóch par, które od dawna są standardem w większości okablowania Ethernet używanego na całym świecie.


Potencjalne korzyści wynikające ze zmniejszenia „wnętrza” kabla nawet o 75% są dość intuicyjne: zmniejszona waga, obniżony koszt, mniejsza powierzchnia, łatwiejszy montaż itp. Oczywiście potencjalne wady mogą być równie intuicyjne – zredukowana wewnętrzna struktura kabla może oznaczać krótszy zasięg i niższe prędkości transmisji danych. Na szczęście istnieją pewne zastosowania, w których krótszy zasięg i niższe prędkości transmisji danych nie stanowią problemu, i to w jednym z takich zastosowań - okablowaniu samochodów do przesyłania informacji o czujnikach i diagnostyce oraz komunikacji pokładowej - po raz pierwszy z powodzeniem sprawdzono Single Pair Ethernet.

Rzeczywiście, nowoczesny samochód może mieć tysiące połączeń przewodowych o łącznej wadze setek funtów, więc zastąpienie tych połączeń lżejszymi przyniosło przemysłowi ogromne korzyści w zmniejszeniu kosztów produkcji i poprawie wydajności. Ponieważ połączenia te zwykle przechodzą na krótkich dystansach pod maską ​​i we wnętrzu nadwozia, a wymagania dotyczące danych są zwykle minimalne, często wad takiego rozwiązania jest niewiele lub nie ma ich wcale. Podobne zastosowania dla Single Pair Ethernet - okablowanie wewnątrz robotów, ścian i podłóg do automatyzacji budynków lub na przykład w pociągach i autobusach - również pojawiają się w krótkiej perspektywie.

Ciągłe doskonalenie otwierające nowe możliwości
Technologie Single Pair Ethernet są technologiami opartymi na standardach i są to pierwsze dwa standardy IEEE poza bramą - 802.3bw i 802.3bp - napędzające pionierskie zastosowania, takie jak opisane innowacje wewnątrz samochodów. Są to odpowiednio technologie 100BASE-T1 i 1000BASE-TI, oferujące odpowiednio ograniczenia prędkości i odległości 100 Mb/s i 15 m oraz 1 Gb/s i 40 m - odpowiednio do wymagań tych i podobnych zastosowań.


Podobnie jak w przypadku tradycyjnego Ethernetu, Single Pair nie jest technologią statyczną, a dynamiczne ulepszenia takie jak te pojawiają się cały czas. Belden z dumą zaprezentował próbki testowe najbardziej zaawansowanych kabli SPE, jakie dotąd opracowano, ekspertom branżowym na europejskich targach kilka miesięcy temu. I nadal współpracujemy z IEEE, aby pomóc w tworzeniu standardów pozwalających osiągnąć większe odległości i prędkości transmisji danych, które podwoją najnowszy standard.

Nowe produkty zaprojektowane dla Single Pair Ethernet
W jeszcze bliższej perspektywie, wiele firm pracuje nad stworzeniem produktów, które urzeczywistnią obietnicę obecnych i powstających standardów Single Pair Ethernet. Tam, gdzie jest nowy kabel, oczywiście musi istnieć nowa infrastruktura do jego obsługi, w tym złącza, switche, moduły I/O, zestawy przewodów i inne. W połączeniu z opracowaniem najbardziej zaawansowanego kabla na rynku, Belden inwestuje również w rozwój uzupełniającej infrastruktury. Docelowo dostarczymy klientom przemysłowym kompletne rozwiązanie SPE - w transporcie, w robotyce, w automatyzacji budynków, a ostatecznie nawet w zastosowaniach najbardziej wymagających pod względem danych i odległości w przemyśle przetwórczym i na hali produkcyjnej.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości czy uwagi, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00.
Tel: +48 32 256 25 33
E-mail: info@pf-electronic.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak wybrać odpowiedni kabel VFD?

Peter Cox
W części 1 mojego wpisu na temat żywotności kabla i silnika VFD wyjaśniłem, w jaki sposób użycie kabla THHN lub innego niespecjalistycznego kabla do połączenia VFD z silnikami prowadzi do przedwczesnej awarii silnika i szumu elektronicznego, który sieje spustoszenie w czujnikach procesowych i obniża bezpieczeństwo na hali produkcyjnej. Specyfikacja wyspecjalizowanego kabla VFD może pomóc w uniknięciu tych problemów, ale niestety nie ma żadnych standardów dla funkcji i konstrukcji kabla VFD, więc na pewno weryfikacja pozostaje w interesie kupującego. Tutaj, w części 2, omówimy, czego szukać w kablu VFD, abyś mógł podjąć bardziej świadomą decyzję.
Unikaj awarii i nie tylko - lista kontrolna W wielu zakładach niemal „spodziewano się” częstych wyłączeń napędów i/lub awarii silnika podłączonego do VFD co kilka lat, szczególnie w wyniku uszkodzenia łożyska lub izolacji. Jeśli tak się dzieje, specyfikacja dobrze zaprojektowanego kabla VFD może wyeliminować awarie i znacznie wydłużyć c…

Kiedy należy używać kabla VFD?

Peter Cox
Biorąc pod uwagę korzyści płynące z wydajności procesu i oszczędności energii, jakie oferują napędy o zmiennej częstotliwości (VFD) środowisku produkcyjnemu, nic dziwnego, że to na nich polegają wszelkiego rodzaju operacje. W rzeczywistości niektóre zakłady korzystają z setek urządzeń VFD, które pomagają im precyzyjnie kontrolować prawie każdy używany silnik.

Biorąc pod uwagę zalety kabli VFD związane z żywotnością silnika i czasem pracy bez przestojów, zaskakuje fakt, że nie wszyscy używają ich na każdym VFD. W rzeczywistości, według moich szacunków, robi to tylko około 20% zastosowań, które powinny korzystać z kabli VFD. Chociaż użycie kabla VFD gwałtownie wzrosło w ciągu ostatnich kilku lat, wciąż jest znacznie niższe niż powinno, a szkoda.
Niewłaściwy kabel VFD może prowadzić do przedwczesnej awarii silnika – a nawet gorzej Faktem jest, że użycie niewłaściwego kabla powoduje przedwczesne awarie wielu silników, co z kolei prowadzi do znacznych przestojów i utraty wydajności, …

MPLS-TP: MPLS wychodzi naprzeciw Twoim oczekiwaniom

Howard Linton
W ostatnich latach wielu przemysłowych użytkowników sieci szkieletowej znalazło się w sytuacji bez wyjścia. Dobrze znane sieci SONET i SDH z komutacją łączy, z których korzystają od dziesięcioleci, gwałtownie przestają nadążać z zaspokajaniem rosnącego zapotrzebowania na wideo, dane i inne zastosowania wymagające dużej przepustowości. Jednak najczęstszą praktyczną alternatywą - dla wielu, IP/MPLS - jest protokół wyraźnie przeznaczony dla bardziej złożonych operatorów sieci. Okazuje się, że jest to zbyt kosztowne, skomplikowane i mało funkcjonalne dla konkretnych potrzeb przedsiębiorstw użyteczności publicznej, transportu, rurociągów i innych użytkowników przemysłowych działających we własnej sieci szkieletowej.

No cóż, są też dobre wieści, ponieważ na szczęście istnieje mniej znany aspekt MPLS, który jest faktycznie przeznaczony do zaspokojenia potrzeb tej dużej bazy użytkowników. Nazywa się MultiProtocol Label Switching-Transport Profile lub MPLS-TP i może pomóc użytkowni…