Przejdź do głównej zawartości

Kiedy należy używać kabla VFD?

Peter Cox

Biorąc pod uwagę korzyści płynące z wydajności procesu i oszczędności energii, jakie oferują napędy o zmiennej częstotliwości (VFD) środowisku produkcyjnemu, nic dziwnego, że to na nich polegają wszelkiego rodzaju operacje. W rzeczywistości niektóre zakłady korzystają z setek urządzeń VFD, które pomagają im precyzyjnie kontrolować prawie każdy używany silnik.


Biorąc pod uwagę zalety kabli VFD związane z żywotnością silnika i czasem pracy bez przestojów, zaskakuje fakt, że nie wszyscy używają ich na każdym VFD. W rzeczywistości, według moich szacunków, robi to tylko około 20% zastosowań, które powinny korzystać z kabli VFD. Chociaż użycie kabla VFD gwałtownie wzrosło w ciągu ostatnich kilku lat, wciąż jest znacznie niższe niż powinno, a szkoda.

Niewłaściwy kabel VFD może prowadzić do przedwczesnej awarii silnika – a nawet gorzej
Faktem jest, że użycie niewłaściwego kabla powoduje przedwczesne awarie wielu silników, co z kolei prowadzi do znacznych przestojów i utraty wydajności, a na taką sytuację nie może sobie pozwolić wiele zakładów. Ponadto wahania napięcia mogą powodować, że kabel inny niż VFD emituje szum, który może wpływać na pobliskie urządzenia. Niedawno mieliśmy przypadek w zakładzie spożywczym, w którym szum z VFD z kablem innym niż VFD między napędem a silnikiem siał spustoszenie przy obciążeniach partii dostarczanych do miksera, powodując duże rozbieżności i niespełniający specyfikacji produkt. W innych przypadkach, szum powoduje przypadkowe włączenie switchy bezpieczeństwa w procesorach i czujnikach, co może skutkować poważną awarią. Co gorsza, źródło tych problemów często nie jest łatwe do odkrycia, więc zdarzają się wielokrotnie.

Używanie kabla innego niż VFD może również stanowić poważny problem bezpieczeństwa. Ludzie mogą zostać porażeni prądem w przypadku dotknięcia kabla innego niż VFD i chociaż poziom wstrząsu prawdopodobnie nie byłby śmiertelny dla zdrowej osoby w normalnych okolicznościach, nie wszyscy są młodymi i zdrowymi osobami i zdarzają się także niecodzienne przypadki. Na przykład na amerykańskim uniwersytecie miał miejsce tragiczny przypadek, gdy pracownik obsługi technicznej doznał porażenia, a nieoczekiwany ból spowodował, że odskoczył i wpadł na działający sprzęt, co zakończyło się śmiercią.

Problemów można uniknąć
Niestety, zbyt wielu operatorów nie wie, aby poprosić o kabel VFD. Jeśli nie zażądają tego konkretnie, kontrahenci naturalnie określą tańszą opcję domyślną, taką jak kabel THHN, aby pozostać konkurencyjnym cenowo. Prawda jest taka, że ​​specyfikacja kabla VFD zdecydowanie stanowi większą wstępną inwestycję niż kabel inny niż VFD - o kilkaset dolarów lub więcej w typowej instalacji. Ale gdy wziąć pod uwagę wiele tysięcy lub nawet wiele milionów dolarów, które stanowią koszt pojedynczego przestoju, albo, broń Boże, śmierci lub poważnych obrażeń, oczywiście inwestycja w odpowiedni kabel wydaje się być stosunkowo niewielkim kosztem.


Poszukaj tych typowych symptomów w swoim kablu VFD
W wielu obiektach niemal „spodziewano się”, że silnik podłączony do VFD będzie ulegał awarii co około dwa lata, szczególnie w wyniku awarii łożyska lub izolacji. To jest nienormalne! Najprawdopodobniej wynika to z niewłaściwego kabla powodującego nadmierne obciążenie silnika. Dobra wiadomość jest taka, że ​​często można tego całkowicie uniknąć. W tych okolicznościach zmiana na kabel VFD prawdopodobnie wydłuży czas między awariami - potencjalnie bliżej pięciu lat lub nawet więcej.

Czy zwiększenie żywotności silnika o 250% byłoby dla Ciebie korzystne? Odpowiedź na to pytanie może być łatwa, ale jest jeszcze wiele do rozważenia, zanim można spodziewać się tego rodzaju poprawy. Chociaż prawie każdy kabel VFD będzie ulepszeniem w stosunku do kabla innego niż VFD w tych zastosowaniach, nie ma jeszcze żadnych standardów dla kabla VFD, więc producenci mogą nazwać prawie wszystko „kablem VFD”. Niektóre typy mogą jedynie nieznacznie zmniejszyć obciążenie silnika i dają tylko niewielkie usprawnienia, co utrudnia uzasadnienie początkowej inwestycji. Inne mogą znacznie zmniejszyć nacisk, zwiększając czas między awarią silnika o dwa, trzy, pięć lat lub nawet więcej.

Więc czego szukasz? Cóż, pierwszą rzeczą, której należy poszukać, jest druga część mojego wpisu o VFD, która pojawi się już wkrótce.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości czy uwagi, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00.
Tel: +48 32 256 25 33
E-mail: info@pf-electronic.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak wybrać odpowiedni kabel VFD?

Peter Cox
W części 1 mojego wpisu na temat żywotności kabla i silnika VFD wyjaśniłem, w jaki sposób użycie kabla THHN lub innego niespecjalistycznego kabla do połączenia VFD z silnikami prowadzi do przedwczesnej awarii silnika i szumu elektronicznego, który sieje spustoszenie w czujnikach procesowych i obniża bezpieczeństwo na hali produkcyjnej. Specyfikacja wyspecjalizowanego kabla VFD może pomóc w uniknięciu tych problemów, ale niestety nie ma żadnych standardów dla funkcji i konstrukcji kabla VFD, więc na pewno weryfikacja pozostaje w interesie kupującego. Tutaj, w części 2, omówimy, czego szukać w kablu VFD, abyś mógł podjąć bardziej świadomą decyzję.
Unikaj awarii i nie tylko - lista kontrolna W wielu zakładach niemal „spodziewano się” częstych wyłączeń napędów i/lub awarii silnika podłączonego do VFD co kilka lat, szczególnie w wyniku uszkodzenia łożyska lub izolacji. Jeśli tak się dzieje, specyfikacja dobrze zaprojektowanego kabla VFD może wyeliminować awarie i znacznie wydłużyć c…

MPLS-TP: MPLS wychodzi naprzeciw Twoim oczekiwaniom

Howard Linton
W ostatnich latach wielu przemysłowych użytkowników sieci szkieletowej znalazło się w sytuacji bez wyjścia. Dobrze znane sieci SONET i SDH z komutacją łączy, z których korzystają od dziesięcioleci, gwałtownie przestają nadążać z zaspokajaniem rosnącego zapotrzebowania na wideo, dane i inne zastosowania wymagające dużej przepustowości. Jednak najczęstszą praktyczną alternatywą - dla wielu, IP/MPLS - jest protokół wyraźnie przeznaczony dla bardziej złożonych operatorów sieci. Okazuje się, że jest to zbyt kosztowne, skomplikowane i mało funkcjonalne dla konkretnych potrzeb przedsiębiorstw użyteczności publicznej, transportu, rurociągów i innych użytkowników przemysłowych działających we własnej sieci szkieletowej.

No cóż, są też dobre wieści, ponieważ na szczęście istnieje mniej znany aspekt MPLS, który jest faktycznie przeznaczony do zaspokojenia potrzeb tej dużej bazy użytkowników. Nazywa się MultiProtocol Label Switching-Transport Profile lub MPLS-TP i może pomóc użytkowni…