Peter Cox
Biorąc pod uwagę korzyści
płynące z wydajności procesu i oszczędności energii, jakie oferują napędy o
zmiennej częstotliwości (VFD) środowisku produkcyjnemu, nic dziwnego, że to na
nich polegają wszelkiego rodzaju operacje. W rzeczywistości niektóre
zakłady korzystają z setek urządzeń VFD, które pomagają im precyzyjnie
kontrolować prawie każdy używany silnik.
Biorąc pod uwagę zalety kabli VFD związane z żywotnością silnika i czasem pracy bez przestojów, zaskakuje
fakt, że nie wszyscy używają ich na każdym VFD. W rzeczywistości, według
moich szacunków, robi to tylko około 20% zastosowań, które powinny
korzystać z kabli VFD. Chociaż użycie kabla VFD gwałtownie wzrosło w ciągu
ostatnich kilku lat, wciąż jest znacznie niższe niż powinno, a szkoda.
Niewłaściwy kabel VFD może
prowadzić do przedwczesnej awarii silnika – a nawet gorzej
Faktem jest, że użycie
niewłaściwego kabla powoduje przedwczesne awarie wielu silników, co z kolei
prowadzi do znacznych przestojów i utraty wydajności, a na taką sytuację nie
może sobie pozwolić wiele zakładów. Ponadto wahania napięcia mogą
powodować, że kabel inny niż VFD emituje szum, który może wpływać na pobliskie
urządzenia. Niedawno mieliśmy przypadek w zakładzie spożywczym, w którym szum
z VFD z kablem innym niż VFD między napędem a silnikiem siał spustoszenie przy
obciążeniach partii dostarczanych do miksera, powodując duże rozbieżności i
niespełniający specyfikacji produkt. W innych przypadkach, szum powoduje przypadkowe
włączenie switchy bezpieczeństwa w procesorach i czujnikach, co może skutkować
poważną awarią. Co gorsza, źródło tych problemów często nie jest łatwe do
odkrycia, więc zdarzają się wielokrotnie.
Używanie kabla innego niż VFD
może również stanowić poważny problem bezpieczeństwa. Ludzie mogą zostać
porażeni prądem w przypadku dotknięcia kabla innego niż VFD i chociaż poziom
wstrząsu prawdopodobnie nie byłby śmiertelny dla zdrowej osoby w normalnych
okolicznościach, nie wszyscy są młodymi i zdrowymi osobami i zdarzają się także
niecodzienne przypadki. Na przykład na amerykańskim uniwersytecie miał miejsce
tragiczny przypadek, gdy pracownik obsługi technicznej doznał porażenia, a
nieoczekiwany ból spowodował, że odskoczył i wpadł na działający sprzęt,
co zakończyło się śmiercią.
Problemów można uniknąć
Niestety, zbyt wielu operatorów
nie wie, aby poprosić o kabel VFD. Jeśli nie zażądają tego konkretnie,
kontrahenci naturalnie określą tańszą opcję domyślną, taką jak kabel THHN, aby pozostać
konkurencyjnym cenowo. Prawda jest taka, że specyfikacja kabla VFD zdecydowanie stanowi większą wstępną inwestycję niż kabel inny
niż VFD - o kilkaset dolarów lub więcej w typowej instalacji. Ale gdy wziąć
pod uwagę wiele tysięcy lub nawet wiele milionów dolarów, które stanowią koszt
pojedynczego przestoju, albo, broń Boże, śmierci lub poważnych obrażeń,
oczywiście inwestycja w odpowiedni kabel wydaje się być stosunkowo niewielkim
kosztem.
Poszukaj tych typowych symptomów
w swoim kablu VFD
W wielu obiektach niemal
„spodziewano się”, że silnik podłączony do VFD będzie ulegał awarii co około
dwa lata, szczególnie w wyniku awarii łożyska lub izolacji. To jest
nienormalne! Najprawdopodobniej wynika to z niewłaściwego kabla
powodującego nadmierne obciążenie silnika. Dobra wiadomość jest taka, że
często można tego całkowicie uniknąć. W tych okolicznościach
zmiana na kabel VFD prawdopodobnie wydłuży czas między awariami -
potencjalnie bliżej pięciu lat lub nawet więcej.
Czy zwiększenie żywotności
silnika o 250% byłoby dla Ciebie korzystne? Odpowiedź na to pytanie może być
łatwa, ale jest jeszcze wiele do rozważenia, zanim można spodziewać się tego
rodzaju poprawy. Chociaż prawie każdy kabel VFD będzie ulepszeniem w
stosunku do kabla innego niż VFD w tych zastosowaniach, nie ma jeszcze żadnych
standardów dla kabla VFD, więc producenci mogą nazwać prawie wszystko „kablem
VFD”. Niektóre typy mogą jedynie nieznacznie zmniejszyć obciążenie silnika i
dają tylko niewielkie usprawnienia, co utrudnia uzasadnienie początkowej
inwestycji. Inne mogą znacznie zmniejszyć nacisk, zwiększając czas między
awarią silnika o dwa, trzy, pięć lat lub nawet więcej.
Więc czego
szukasz? Cóż, pierwszą rzeczą, której należy poszukać, jest druga część
mojego wpisu o VFD, która pojawi się już wkrótce.
Jeśli masz jakiekolwiek
pytania, wątpliwości czy uwagi, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy do
dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00.
Tel: +48 32 256 25 33
E-mail: info@pf-electronic.pl
Komentarze
Prześlij komentarz