Przejdź do głównej zawartości

Kiedy należy używać kabla VFD?

Peter Cox

Biorąc pod uwagę korzyści płynące z wydajności procesu i oszczędności energii, jakie oferują napędy o zmiennej częstotliwości (VFD) środowisku produkcyjnemu, nic dziwnego, że to na nich polegają wszelkiego rodzaju operacje. W rzeczywistości niektóre zakłady korzystają z setek urządzeń VFD, które pomagają im precyzyjnie kontrolować prawie każdy używany silnik.


Biorąc pod uwagę zalety kabli VFD związane z żywotnością silnika i czasem pracy bez przestojów, zaskakuje fakt, że nie wszyscy używają ich na każdym VFD. W rzeczywistości, według moich szacunków, robi to tylko około 20% zastosowań, które powinny korzystać z kabli VFD. Chociaż użycie kabla VFD gwałtownie wzrosło w ciągu ostatnich kilku lat, wciąż jest znacznie niższe niż powinno, a szkoda.

Niewłaściwy kabel VFD może prowadzić do przedwczesnej awarii silnika – a nawet gorzej
Faktem jest, że użycie niewłaściwego kabla powoduje przedwczesne awarie wielu silników, co z kolei prowadzi do znacznych przestojów i utraty wydajności, a na taką sytuację nie może sobie pozwolić wiele zakładów. Ponadto wahania napięcia mogą powodować, że kabel inny niż VFD emituje szum, który może wpływać na pobliskie urządzenia. Niedawno mieliśmy przypadek w zakładzie spożywczym, w którym szum z VFD z kablem innym niż VFD między napędem a silnikiem siał spustoszenie przy obciążeniach partii dostarczanych do miksera, powodując duże rozbieżności i niespełniający specyfikacji produkt. W innych przypadkach, szum powoduje przypadkowe włączenie switchy bezpieczeństwa w procesorach i czujnikach, co może skutkować poważną awarią. Co gorsza, źródło tych problemów często nie jest łatwe do odkrycia, więc zdarzają się wielokrotnie.

Używanie kabla innego niż VFD może również stanowić poważny problem bezpieczeństwa. Ludzie mogą zostać porażeni prądem w przypadku dotknięcia kabla innego niż VFD i chociaż poziom wstrząsu prawdopodobnie nie byłby śmiertelny dla zdrowej osoby w normalnych okolicznościach, nie wszyscy są młodymi i zdrowymi osobami i zdarzają się także niecodzienne przypadki. Na przykład na amerykańskim uniwersytecie miał miejsce tragiczny przypadek, gdy pracownik obsługi technicznej doznał porażenia, a nieoczekiwany ból spowodował, że odskoczył i wpadł na działający sprzęt, co zakończyło się śmiercią.

Problemów można uniknąć
Niestety, zbyt wielu operatorów nie wie, aby poprosić o kabel VFD. Jeśli nie zażądają tego konkretnie, kontrahenci naturalnie określą tańszą opcję domyślną, taką jak kabel THHN, aby pozostać konkurencyjnym cenowo. Prawda jest taka, że ​​specyfikacja kabla VFD zdecydowanie stanowi większą wstępną inwestycję niż kabel inny niż VFD - o kilkaset dolarów lub więcej w typowej instalacji. Ale gdy wziąć pod uwagę wiele tysięcy lub nawet wiele milionów dolarów, które stanowią koszt pojedynczego przestoju, albo, broń Boże, śmierci lub poważnych obrażeń, oczywiście inwestycja w odpowiedni kabel wydaje się być stosunkowo niewielkim kosztem.


Poszukaj tych typowych symptomów w swoim kablu VFD
W wielu obiektach niemal „spodziewano się”, że silnik podłączony do VFD będzie ulegał awarii co około dwa lata, szczególnie w wyniku awarii łożyska lub izolacji. To jest nienormalne! Najprawdopodobniej wynika to z niewłaściwego kabla powodującego nadmierne obciążenie silnika. Dobra wiadomość jest taka, że ​​często można tego całkowicie uniknąć. W tych okolicznościach zmiana na kabel VFD prawdopodobnie wydłuży czas między awariami - potencjalnie bliżej pięciu lat lub nawet więcej.

Czy zwiększenie żywotności silnika o 250% byłoby dla Ciebie korzystne? Odpowiedź na to pytanie może być łatwa, ale jest jeszcze wiele do rozważenia, zanim można spodziewać się tego rodzaju poprawy. Chociaż prawie każdy kabel VFD będzie ulepszeniem w stosunku do kabla innego niż VFD w tych zastosowaniach, nie ma jeszcze żadnych standardów dla kabla VFD, więc producenci mogą nazwać prawie wszystko „kablem VFD”. Niektóre typy mogą jedynie nieznacznie zmniejszyć obciążenie silnika i dają tylko niewielkie usprawnienia, co utrudnia uzasadnienie początkowej inwestycji. Inne mogą znacznie zmniejszyć nacisk, zwiększając czas między awarią silnika o dwa, trzy, pięć lat lub nawet więcej.

Więc czego szukasz? Cóż, pierwszą rzeczą, której należy poszukać, jest druga część mojego wpisu o VFD, która pojawi się już wkrótce.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości czy uwagi, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00.
Tel: +48 32 256 25 33
E-mail: info@pf-electronic.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ethernet przemysłowy a zwykły Ethernet: dlaczego to ma znaczenie?

Sylvia Feng Środowiska przemysłowe są trudne. Mówię o oleju, kurzu, wodzie i wysokich temperaturach. Środowisko, w którym działa wiele obiektów przemysłowych, znacznie różni się od budynku biurowego lub sklepu detalicznego. Mimo to oczekuje się, że wiele (pozornie) podstawowych funkcji będzie działać płynnie, pomimo tych warunków. Fabryki muszą mieć możliwość przesyłania danych z jednej maszyny do drugiej i muszą mieć możliwość polegania na kablu, aby działał w ekstremalnych warunkach. Jednym z obszarów, który może wywrzeć niesamowity wpływ na producentów, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie, jest niezawodność, bezpieczeństwo i siła ich kabla sieciowego. Po prostu użycie dowolnego kabla Ethernet nie będzie działać. Zwykłe urządzenia, które mogą działać dobrze w warunkach biurowych z kontrolowaną temperaturą, nie wytrzymają ekstremów środowiska przemysłowego. Oto świetna analogia: jak niedorzeczne byłoby umieścić pingwina na pustyni? Wszysc...

Nowa parametryzacja - „IO-Link bez skomplikowanej części”

Artjom Bil Co to jest IO-Link? Technologia IO-Link, oparta na standardzie IEC 61131-9 dla sterowników programowalnych, umożliwia komunikację między inteligentnymi czujnikami, siłownikami i sterownikami PLC wszelkiego rodzaju. Odegrała ważną rolę w praktycznym gromadzeniu i monitorowaniu danych produkcyjnych. Ten nieoceniony przepływ informacji daje producentom możliwość ciągłego dostrajania swojej działalności, optymalizacji jakości i wydajności oraz minimalizacji przestojów. Jako taka jest podstawową potrzebą komunikacji na poziomie lokalnym i umożliwia przejrzystość danych w ramach Przemysłowego Internetu Rzeczy . Można by pomyśleć, że operatorzy przemysłowi pokochaliby technologię IO-Link . Niestety, w rzeczywistości jest to stosunek miłość/nienawiść. Wielu użytkowników uważa, że ​​technologia IO-Link jest świetna, dopóki nie będą musieli zarządzać bibliotekami parametrów urządzeń IO-Link w sieci. Może to stać się bardzo skompliko...

W jaki sposób wibracje, hałas i przesłuch mogą powodować przestoje

Jeremy Friedmar Trudne środowiska wymagają wytrzymałych produktów Wibracje i hałas są powszechne w środowiskach przemysłowych, takich jak produkcja i transport kolejowy. Huk linii montażowych może zakłócać transmisję danych, a złącza mogą stać się luźne. Zastanów się, ile wibracji występuje, gdy wagon jedzie do miejsca docelowego. Środowiska takie jak te wymagają solidnego produktu. Oto świetna analogia: jak absurdalnie byłoby, gdyby zespół rockowy ćwiczył w bibliotece? Byłoby to nie tylko zakłócające, ale całkowicie uniemożliwiałoby normalne funkcjonowanie. Wibracje i hałas w bibliotece byłyby nie do zniesienia dla osób pracujących w tej przestrzeni. W przypadku środowiska przemysłowego głównym skutkiem zarówno hałasu, jak i wibracji jest utrata sygnału. Ma to szczególne znaczenie w przypadku okablowania Ethernet ze względu na fakt, że może powstać wyższy bitowy poziom błędu, co jest szkodliwe dla sieci komunikacyjnej wymaganej d...