Richard Weatherburn
Kraje na całym świecie
próbują zwalczyć swoją zależność od ropy naftowej i zmniejszyć emisję dwutlenku
węgla. Kluczową strategią osiągnięcia tego celu w niektórych regionach jest
skoncentrowany wysiłek zmierzający do radykalnej poprawy infrastruktury kolejowej.
W rezultacie wielu
operatorów kolejowych stara się poprawić przepustowość bez konieczności
podejmowania kosztownych i uciążliwych projektów inżynieryjnych. Jednym z
rozwiązań są systemy kontroli pociągu oparte na komunikacji (CBTC), które zwiększają
wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej.
Rozważmy architekturę zastosowań
CBTC i infrastruktury bezprzewodowej potrzebnej do obsługi tych systemów
sterowania pociągami.
Systemy kontroli pociągu oparte na komunikacji (CBTC)
obniżają koszty kapitału i operacyjne
Tradycyjnie zwiększanie
przepustowości w miejskiej sieci kolejowej wiązało się z projektami, takimi jak
układanie dodatkowych torowisk, wytaczanie nowych tuneli i wydłużanie peronów,
aby umożliwić obsługę dłuższych pociągów. Te duże projekty cywilne są nie tylko
drogie; są również potencjalnie destrukcyjne dla usług operacyjnych.
Dzięki dokładnym
informacjom o położeniu pociągu w czasie rzeczywistym, CBTC stanowi rozwiązanie
dla wyzwań związanych z przepustowością i pozwala uniknąć wielu projektów
inwestycyjnych w zakresie budownictwa.
Zwiększone wykorzystanie
istniejącej infrastruktury kolejowej realizowane jest poprzez usunięcie
tradycyjnych stałych bloków sygnalizacyjnych. Zamiast tego, przejazdy pociągów,
a także profile prędkości i przyspieszenia są zarządzane w sposób ciągły w
czasie rzeczywistym. System CBTC zarządzający krótszymi, lżejszymi i szybszymi
pociągami, które będą ze sobą blisko współpracować, spowoduje zwiększenie
przepustowości w stosunku do dłuższych pociągów poruszających się w systemie
stałych bloków sygnalizacyjnych.
Oprócz zalet niższych
nakładów kapitałowych i szybszego zwrotu z inwestycji (ROI) niż w przypadku projektów
inżynieryjnych, systemy CBTC pomagają obniżyć koszty operacyjne. Duża część
całkowitych kosztów eksploatacji kolejowych pojazdów pasażerskich jest ustalana
na długie okresy (takie jak leasing pojazdu lub koszty finansowe). Zużycie
paliwa lub energii bardzo często stanowi największą część kosztów, które
operator może kontrolować.
Zastosowanie systemu CBTC
pozwala na oszczędności energii poprzez zastosowanie różnych profili jazdy
(takich jak wybieg i zmniejszone krzywe przyspieszenia), gdy zapotrzebowanie
pasażerów jest mniejsze, na przykład poza godzinami szczytu. W połączeniu z
technologią zliczania pasażerów to zarządzanie pojazdami szynowymi może być w
pełni zautomatyzowane.
Typowa architektura
nowoczesnego systemu CBTC obejmuje następujące podsystemy sterowania:
· ATP
- Automatyczna ochrona pociągu
· ATO
- Automatyczna obsługa pociągu
· ATS
- Automatyczny nadzór pociągu
W zależności od dostawcy
architektura tych podsystemów może być scentralizowana lub rozproszona. ATS
zazwyczaj znajduje się w centralnym centrum dowodzenia, chociaż lokalne systemy
kontroli mogą być również włączone jako rezerwowe.
Podsystemy sterowania są
zorganizowane w logiczne komponenty, jak pokazano poniżej:
Infrastruktura bezprzewodowa dla komunikacji
pociąg-ziemia
Infrastruktura
komunikacyjna systemu CBTC przebiega w cyfrowym sieciowym systemie radiowym za
pomocą dwukierunkowej komunikacji między urządzeniami torów i pociągami. Pasmo
2,4 GHz jest powszechnie stosowane w tych systemach (publiczne pasmo Wi-Fi),
choć mogą być również stosowane inne częstotliwości alternatywne, takie jak 900
MHz (USA), 5,8 GHz lub licencjonowane pasma. Obecnie rozważa się również
technologię LTE z kilkoma dostawcami sygnałów testujących systemy CBTC oparte
na LTE.
Podczas gdy korzystanie z
technologii bezprzewodowej w CBTC jest powszechne, nie obędzie się bez wyzwań,
z których wiele wynika z wymagającego środowiska i prędkości poruszających się
pociągów. Niektóre kluczowe wymagania sieci bezprzewodowej CBTC są wymienione w
poniższej tabeli.
Systemy sterowania pociągami potrzebują niezawodnej
infrastruktury bezprzewodowej
Ponieważ możliwości podróży
pociągiem stale się zwiększają, a koleje starają się maksymalizować
przepustowość, wzrasta zapotrzebowanie na bezpieczne, niezawodne połączenia
pomiędzy pociągami w ruchu i systemami naziemnymi. Oczywiste jest, że
połączenie komunikacyjne pomiędzy pociągiem a infrastrukturą naziemną ma
kluczowe znaczenie dla powodzenia.
Nawet, podczas gdy to
wymagające środowisko ewoluuje, wpływ awarii systemu odbije się na tysiącach
ludzi i pociągnie za sobą poważne konsekwencje finansowe. Dlatego wybór
odpowiednich komponentów sieciowych i kabli, takich jak te z Belden, nabiera
jeszcze większego znaczenia dla zapewnienia bezpieczeństwa, niezawodności i
odporności sieci.
Aby dowiedzieć się więcej
na temat bezprzewodowej komunikacji między pociągiem a ziemią dla CBTC, a także
dla zastosowań do przesyłania danych pasażerskich i do nadzoru wideo, pobierz
tę publikację.
Czy wdrożyłeś bezprzewodowe systemy pociąg-ziemia?
Jeśli tak, to jak sobie poradziły? Czekamy na wiadomość od Ciebie!
Jeśli masz jakiekolwiek pytania,
wątpliwości czy uwagi, zapraszamy do kontaktu! Jesteśmy do dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00.
Tel: +48 32 256 25 33
E-mail: info@pf-electronic.pl
Komentarze
Prześlij komentarz